Natuurlijke boosters om je weerstand te versterken

Leestijd: 6 minuten

We bevinden ons inmiddels in het najaar en is het van belang om je weerstand te versterken. De herfst en de winter zijn perioden waarin je weerstand wat lager wordt. Daarnaast leven we nog steeds in een tijd waar veel sprake is van onzekerheid, angst en stress. Dit kan je weerstand extra belasten. In dit artikel delen we onze tips zodat je jouw weerstand op een natuurlijke kunt verhogen.

1. Weerstand versterkende thee

Vlierbloesemthee

Vlierbloesem is een echt herfstkruid en je kent haar waarschijnlijk van de welbekende vlierbes. Vlierbloesem is een oeroud antiviraal kruid waarvan je de bloesem als thee kunt drinken. Dat maakt het een perfecte manier om je weerstand op een natuurlijke manier te versterken. Vlierbloesem wordt vooral ingezet bij koorts, verkoudheid en griep, doordat het helpt om de hitte uit je lichaam te transpireren en daarmee ook je afvalstoffen weg te voeren.

Gemberthee

Gember staat bekend om haar ontgiftende werking. Net als bij vlierbloesemthee, kan gemberthee goed worden gedronken bij verkoudheid, koorts en griep. Daarnaast wordt het voor talloze andere doeleinden gebruikt. Het bevat zowel antivirale als antibacteriële eigenschappen. Gember is bijvoorbeeld rijk aan antixidanten, vitaminen en mineralen zoals vitamine C, B1, B2, B6, ijzer, magnesium, calcium en zink. Het ondersteunt je natuurlijke weerstand en het helpt je lichaam om zichzelf te reinigen.

Groene thee

Een all-time favoriete die het hele jaar door kan worden gedronken is groene thee. Groene thee bevat boordevol antioxidanten en een ondersteunende hoeveelheid aan verschillende vitaminen. Het stimuleert je lichaam om haar afvalstoffen goed af te voeren en wordt zelfs aangemoedigd als natuurlijk middel om allerlei kwalen te helpen voorkomen.

Witte thee

Bij de Oprah Winfrey show werd jaren terug enthousiast gesproken over de gezondheidsvoordelen van witte thee. Witte thee komt uit China en wordt volledig met de hand bewerkt. Het is zeer zacht van smaak en bevat dezelfde gezondheidsvoordelen als groene thee (al wordt er beweerd dat witte thee zelfs nog gezonder zou zijn).

Citroenmelisse

Citroenmelisse is een frisse thee van smaak en wordt al meer dan 2000 jaar gebruikt in de kruidengeneeskunde. Het wordt vooral geadviseerd wanneer er sprake is van geestelijke overspannenheid, stress, slapeloosheid en hartkloppingen. De combinatie van citroenmelisse met gedroogde vlierbloesem en een beetje honing of dadelsiroop maakt het een feestje om deze thee te drinken en je weerstand op een natuurlijke manier te versterken.

Golden milk

De combinatie van kruiden met melk die golden milk tot het gouden drankje maken dat we kennen, vormt een ware versterker voor je weerstand tijdens de herfst en winter. Het is dan ook niet zo gek dat we vooral tijdens dit druilerige weer de kaneel, cayennepeper, kurkuma en gember weer uit de kast halen. Een waar genot en een echt herfstdrankje!

weerstand versterken

LEES OOK:
Wat zegt chakrapsychologie over je gezondheid en hoe kun je jouw chakra’s helen?

2. Weerstand versterkende kruiden

Kurkuma

Kurkuma staat bekend als een ontzettend geneeskrachtig kruid en wordt voor verschillende aandoeningen en ziektes ingezet. Kurkuma is een krachtige antioxidant. Het werkt ontstekingsremmend, ontgiftend en er wordt zelfs beweerd dat het helpt om hartziekten, kanker, leveraandoeningen en alzheimer te voorkomen. 

Knoflook

Knoflook wordt zeer regelmatig gebruikt in de keuken en is ook nog eens een echte natuurlijke booster voor je weerstand. Het heeft veel voordelen en kan vooral lekker gegeten worden als je merkt dat je verkouden of ziek begint te worden. Knoflook gaat namelijk luchtweginfecties tegen en wordt ook als ondersteunend voedingswaar gebruikt bij de bestrijding van candida (schimmelinfectie) vanwege haar schimmeldodende en reinigende werking.

Gember

Naast dat je van gember thee kan trekken, kun je het ook raspen of snipperen en verwerken door verschillende gerechten. Hoe fijner, hoe intenser de smaak!

Kaneel

Net als knoflook heeft kaneel als kenmerkende eigenschap dat het de groei van verschillende bacteriën en schimmels stopt. Daarnaast werkt kaneel ontstekingsremmend en bevat het veel antioxidanten die je natuurlijke weerstand helpen te ondersteunen. Verder is kaneel typisch voor het herfst- en winterseizoen. Genoeg redenen om eens wat extra kaneel in huis te halen om je weerstand te versterken!

Kardemom

Kardemom staat al eeuwenlang bekend om haar heilzame werking, voornamelijk voor je spijsvertering en de slijmvliezen. Het heeft reinigende eigenschappen en helpt je lichaam om het maagdarmkanaal in balans te brengen. Bij griep- en verkoudheidsklachten werkt Kardemom ook uitstekend. Het helpt namelijk om overtollig slijm uit het lichaam weg te voeren en op deze manier hoest, bronchitis en astma te verlichten.

3. Weerstand versterkende vitaminen

Vitamine A

Vitamine A is van belang om een sterke weerstand op te bouwen. Het helpt je lichaam bij de aanmaak van witte bloedcellen. Deze zijn nodig om ziekteverwekkers zoals virussen en bacteriën te bestrijden. Vitamine A vind je in powerfood zoals broccoli, spinazie, rode paprika, paddenstoelen en knoflook.

Vitamine C

Vitamine C ondersteunt je immuunsysteem onder andere om je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Daarnaast zorgt het voor een gezond werkend zenuwstelstel. Het is daarom belangrijk dat je er voldoende van binnenkrijgt op dagelijkse basis. Zo vind je vitamine C ook weer in bovenstaande groenten en daarnaast in de meeste soorten fruit, zoals kiwi’s, aardbeien, sinaasappelen en bananen.

Vitamine D

Vitamine D heeft als belangrijkste kenmerk dat het bijdraagt bij het sterk houden van je spieren, tanden en botten. Daarnaast is vitamine D nodig om andere stoffen in je lichaam op te kunnen nemen, zoals kalk en fosfaat. In de winter en herfst ligt er een vitamine D tekort op de loer. Deze kan met supplementen worden aangevuld. 

Raadpleeg altijd een expert zoals een diëtiste of een orthomoleculair therapeut voordat je vitaminen bij slikt of met elkaar (of met medicijnen) combineert. 

4. Overige weerstandversterkers

Een dagelijkse wandeling

Het is een gouwe ouwe, maar een dagelijkse wandeling in de frisse buitenlucht doet wonderen voor je gestel en je weerstand. Wandelen helpt zowel om ziektes te voorkomen als bij het genezen ervan en bevordert innerlijke rust en verbinding met jezelf en met de natuur.

Holistische therapie

Breng eens een bezoek aan een holistisch therapeut of een andere alternatieve geneeswijze met expertise op het gebied van lichaam en voeding. Denk bijvoorbeeld aan acupunctuur of haptonomie. Zo voelt holistisch therapeut Imke Jacobs razendsnel aan waar zich een disbalans in je lichaam bevindt op zowel fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel en energetisch niveau en helpt ze je bij het helen ervan.

Neusspoeling

In India weten ze het al langer, maar een neusspoeling met lauwwarm water en Himalaya zout (of zeezout) doet wonderen voor je luchtwegen. Zie het als een reinigingsbeurt van vuil die je dagelijks onbewust in je slijmvliezen terecht komen. Ook gorgelen met een zoutwateroplossing helpt daarbij.

Aanraking

Intimiteit, warmte in sociale relaties en de daarbij horende knuffels zijn zo ontzettend gezond op zoveel manieren. We weten onderhand al dat een stevige omhelzing geluk stofjes bij je aanmaakt waardoor je je gelukkiger voelt. Daarnaast is er aangetoond dat het ook daadwerkelijk bijdraagt aan een gezonde en sterke weerstand. 

Wim Hof Methode

Zelf wordt ik er niet warm of koud van (ha!) en heb ik geen persoonlijke ervaring met de welbekende ‘’Iceman’’ methode, oftewel de ademhalingstechnieken van Wim Hof. Toch zweren veel mensen bij deze natuurlijke weerstand booster. Het kan geen kwaad om het te proberen, toch?

Warmte en ontspanning

Als je een koukleum bent, dan doe je er goed aan door langdurige kou te voorkomen. Kou zorgt namelijk al snel voor spierstijfheid en verkramping. Dit kan juist een negatieve invloed hebben op lichaam en geest doordat het stress opwerkt. En langdurige stress is funest voor je weerstand. Neem eens een heerlijk warme douche of een warm bad, bedek je voeten met sokken, verwarm een hittepit of gebruik een kruik en leg jezelf zoveel als nodig is, in de watten.

nieuw tijdperk

LEES OOK:
Hoogsensitiviteit in het nieuwe tijdperk

Genoeg rust en slaap

Het is tijd om je over te geven aan het natuurlijke ritme van de herfst door genoeg te rusten en te slapen. Voel maar goed of je ochtendroutine nog passend is, of dat het beter werkt in seizoenen waarin je bruist van de energie. Over het algemeen hebben we gemiddeld 6 tot 8 uur slaap per nacht nodig, maar vergis je niet. Het kan namelijk best zo zijn dat dit voor jou 8-10 uur is. Ik nodig je uit om naar binnen te keren en te voelen waar jij persoonlijk behoefte aan hebt.

Meditatie

Meditatieoefeningen of gewoon ‘Zijn’ schiet er nog weleens bij in tijdens de hectiek van de dag. Soms vliegen er weken voorbij zonder ook maar één keer naar binnen te keren. Vaak voel je dit gelijk, bijvoorbeeld doordat je een disbalans ervaart in je lichaam, geest of ziel. Meditatie heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Het stimuleert je bewustzijn en waarnemingsvermogen, het leert je omgaan en afstand nemen van emoties en gedachten, het stimuleert gezondheid op alle lagen en het bevordert je levenskwaliteit en geluk. Genoeg redenen om je kaarsjes weer aan te steken en je favoriete meditatie-playlist af te spelen.

Ademhalingstechnieken

Naast de Wim Hof methode bestaan er nog tientallen andere soorten ademhalingsoefeningen. Zo wordt breathwork steeds populairder en dat is niet voor niks. De ademhaling is vaak een reflectie van hoe je omgaat met je innerlijke belevingswereld. Zo kun je bijvoorbeeld goed opmerken of je dingen vasthoudt of onrust ervaart in je geest. Een diepe en ontspannen ademhaling geeft een seintje aan je lichaam en geest dat alles oké is en het helpt je om je energiefrequentie te verhogen.

Schrijven en journallen

Je gedachten en gevoelens op papier zetten is in veel opzichten voordelig. Schrijven vormt als het ware een brug tussen het bewuste en het onderbewuste Je maakt onrust door emoties en gedachten objectief door het op te schrijven. Door iets uit het hoofd op papier te zetten in het hier-en-nu, neutraliseer je de energiefrequentie van gedachten en emoties. Je hoofd raakt leger en je ervaart meer innerlijke rust. Gebruik hierbij de begeleidende vragen uit het artikel ’10 Vragen om jezelf dagelijks te stellen tijdens het journallen’.

Wat zijn jouw weerstandboosters en hoe bereid jij je lichaam, geest en ziel voor op het najaar?

Share This