Zoek
Sluit dit zoekvak.

57 journaling prompts voor angst en depressie

Illuminate Body, Mind And Soul.

journaling prompts voor angst en depressie

Sensitief komen ze ter wereld: lichtwerkers. Met aangeboren voelsprieten, een sterk empatisch vermogen en een groot hart kan de wereld als een wilde jungle aanvoelen. Er zijn natuurlijk vele redenen die kunnen leiden tot mentale klachten en emotionele pijn, maar het is niet onwaarschijnlijk dat hoogsensitieve mensen hier extra gevoelig voor zijn. Journaling kan in dit geval helpen. Steek een kaarsje aan, spray wat lavendelolie, pak je dagboek of schrift en nestel jezelf onder een dekentje op de bank of in bed en lees mee met deze journaling prompts voor angst en depressie.

In het kort: wat zijn de voordelen van journaling?

We worden allemaal wel meer dan eens geconfronteerd met emoties en gedachten die ons geluk en functioneren lijken te belemmeren. Als een natuurlijke reactie op dit ongemak, gaan we op zoek. Op zoek naar onszelf, naar manieren om om te gaan met emoties en gedachtenstormen, naar zingeving – en op zoek naar dat waar het uiteindelijk allemaal om draait: liefde, geluk en vrede in onszelf – met elkaar.

Er zijn verschillende tools op dit pad van bewustwording die handvatten bieden – zoals deze journaling prompts voor angst en depressie. Elke tool leert je stap voor stap leren wie je wel – en juist niet bent. Het is een proces van verdieping, vallen en opstaan. Welke tool voor jou helpt, kan niemand je vertellen. Het is aan jou om te ervaren wat voor jou werkt in welke fase van je ontdekkingsreis. Sommige tools komen en gaan, en soms blijken ze je lange tijd te vergezellen.

Schrijven of journaling is een van de manieren die je kan helpen een dieper begrip te krijgen van wie je nu eigenlijk ten diepste bent en waar gevoelens zoals angst en depressie vandaan komen. Daarnaast kun je schrijven zien als een soort katalysator: wat zich afspeelt in het ongrijpbare rijk van je (onder)bewustzijn, wordt omgezet in concrete woorden en krijgt zo een plekje in deze wereld. En doordat het grijpbaarder wordt, kun je er ook werkelijk iets mee doen.

Of je nu een beginner bent of al langer bezig bent met zelfontwikkeling of journaling: elke vraag heeft verschillende lagen. Met andere woorden, journaling of zelfreflectie is een gelaagd proces. Op welke laag een vraag bij jou binnenkomt, hangt af van waar jij je op dit moment in je proces bevindt.

Bovendien heeft een vraag zelf veel potentieel, afhankelijk van hoe deze gesteld is. Hoe dieper de vraag, hoe dieper je in jezelf graaft. Vraag dus zo diep als je het gewenste resultaat wilt ervaren. Als je een vraag stelt op het gebied van leefstijl, krijg je ook een antwoord op dat niveau. Stel je jezelf vragen over de zin van het leven, dan zul je ontdekken dat de antwoorden vaak verborgen liggen in de stiltes tussen de gedachten, en dat ze zich manifesteren als een beter begrip van jezelf en je plaats in het grotere geheel van het bestaan.

Ook doorvragen is een manier om tot de kern te komen. Ons brein is vaak bezig met een eindeloze stroom aan gedachten. Jezelf een vraag stellen biedt de mogelijkheid om uit deze loop te breken. Weet dat er geen goed of fout is en dat je het proces niet kunt forceren. Jezelf ontmoeten waar je op dit moment bent is het belangrijkst. De rest komt dan vanzelf – op goddelijke timing. Heb vooral plezier in het proces, stop jezelf lekker in en bekijk de onderstaande journaling prompts voor angst en depressie.

57 journaling prompts voor angst en depressie

  1. Waar in je lichaam ervaar je het gevoel van angst of depressie?
  2. Welke delen van je lichaam voelen op dit moment gespannen aan?
  3. Kun je waarnemen waar de energiestroom in je lichaam op dit moment niet volledig lijkt door te stromen?
  4. Hoe gaat het op dit moment met je ademhaling? Adem diep in vanuit je buik en adem uit.
  5. Ervaar je een grens aan het gevoel van angst of depressie? Is er een begin en een eind?
  6. Hoe zou je de omvang van dit gevoel omschrijven? Is het groot, klein, stomp, scherp? Voel je een begin en een eind?
  7. Wat heeft de gevoelens van angst/depressie aangewakkerd?
  8. Neem even de tijd om diep te voelen en te luisteren: wat heeft je lichaam op dit moment nodig?
  9. Welke gedachten kwamen er op nadat je angst of depressie begon te voelen?
  10. Gaan deze gedachten over het verleden, het heden of de toekomst?
  11. Welk oordeel heb je over gevoelens van angst/depressie?
  12. Kun je warme en zachte gedachten bedenken om deze oordelen te vervangen?
  13. Wat gebeurt er als je jezelf toestaat om te zijn met angst of depressie zonder te proberen ze te veranderen of ‘genezen’?
  14. Wat in jou maakt dat je op dit moment niet volledig kunt overgeven aan deze gevoelens?
  15. Is het überhaupt mogelijk om als mens nooit ‘negatieve’ gevoelens te ervaren?
  16. Welke boodschap dragen deze gevoelens van angst en depressie mogelijk in zich?
  17. Bestaat er een een stilte in de turbulentie van angst en depressie? Net zoals het oog van de storm? Kun je deze stilte in jezelf ervaren?
  18. Heb je bepaalde copingmechanismen of ‘manieren’ ontwikkeld om met angst en depressie om te gaan? Zijn deze manieren gezond en effectief?
  19. Als je angst of somberheid voelt, op welke manier proberen deze je dan mogelijk te beschermen? Hebben deze gevoelens in het verleden een nuttige functie gehad?
  20. Wat zijn je grootste angsten met betrekking tot de toekomst en hoe kun je deze angsten op een gezonde manier onder ogen zien?
  21. Is er op dit exacte moment een reden om angstig te zijn? Ben je op dit moment veilig?
  22. Waar zit de angel van je angst of depressie?
  23. Welke stappen of helingsmethoden kun je overwegen om deze angel eruit te halen en de pijn te verzachten?
  24. Kun je kleine kant-en-klare acties bedenken om met je gevoelens om te gaan wanneer je angstig of depressief bent?
  25. Wat probeert je hart je op dit moment te vertellen? Hoe kun je meer in lijn leven met je hart in plaats van je hoofd?
  26. Wat zou je tegen een vriend(in) zeggen die zich in dezelfde situatie als jij bevindt?
  27. In welke aspecten van je leven ervaar je momenteel ongezonde spanning en stress?
  28. Als je deze stressbronnen zou kunnen vervangen door iets positievers, wat zou dat dan zijn?
  29. Welke activiteiten brengen je vreugde en ontspanning? Hoe vaak maak je hier ruimte voor in je dagelijks leven?
  30. Zijn er dagelijkse rituelen die momenteel spanning veroorzaken? Wat werkt niet voor jou?
  31. Welke dagelijkse rituelen zouden beter passen bij wie je echt bent?
  32. Droom erop los: Hoe zou je je leven het liefst je leven willen vormgeven?
  33. Wat zijn je persoonlijke waarden en hoe kun je deze toepassen in je dagelijks leven?
  34. Welke kleine stappen kun je nemen om meer positiviteit en vreugde in je leven toe te laten?
  35. Hoe kun je jezelf eraan herinneren dat je waardevol bent en geliefd wordt?
  36. Hoe kun je meer betekenis en zingeving creëren in je leven?
  37. Hoe kun je meer in je kracht staan in je dagelijks leven?
  38. Hoe kun je meer zelfzorg en zelfliefde integreren in je dagelijks leven?
  39. Welke eerste stappen kun je nemen om deze veranderingen te realiseren?
  40. Welke positieve aspecten zijn er in je leven, hoe klein ze ook lijken?
  41. Waar ben je dankbaar voor en hoe kun je deze dankbaarheid dieper tot je nemen?
  42. Hoe kun je meer verbinding maken met de mensen om je heen?
  43. Op welke vlakken zou je eigenlijk best wel hulp willen ontvangen en wie zou je daarvoor kunnen vragen?
  44. Voor welke personen, dieren of situaties voel je ontzettend veel liefde?
  45. Kun je deze liefde vanuit je hart laten groeien?
  46. Als je terug in de tijd kon reizen naar jezelf als kind, hoe zou je dan de liefde geven die je op dit moment nodig hebt? Wat zou je zeggen of doen?
  47. Hoe kun je meer vertrouwen hebben in een hogere macht en het gevoel dat je gedragen wordt?
  48. Wat is voor jou waar: Ben jij je gevoel of ervaar jij je gevoel?
  49. Wie of wat is het dat deze gevoelens ervaart en opmerkt?
  50. Wat is de diepere betekenis van je ervaring met gevoelens van angst en depressie?
  51. Hoe kun je deze ervaring van gevoelens gebruiken om je spirituele pad te versterken?
  52. Zijn deze gevoelens iets dat je bezit of zijn het voorbijgaande ervaringen?
  53. Als deze gevoelens zouden verdwijnen, zou ‘jij’ dan nog bestaan?
  54. Merk de stemmen op in je hoofd die angst en depressie voeden. Wie spreekt er en wie luistert? En zijn ze echt gescheiden?
  55. Wat zou er gebeuren als je de labels angst en depressie zou loslaten en ze zou beschouwen als tijdelijke energiestromen?
  56. Wat betekent het om volledig aanwezig te zijn bij jezelf, ongeacht welke emoties naar boven komen?
  57. Is het mogelijk om gevoelens werkelijk vast te houden? Hoe houd je je eigenlijk aan iets vast? Of is het idee van vasthouden misschien een illusie?

Deze journaling prompts zijn niet bedoeld als professionele behandeling tegen angst en depressie. Raadpleeg altijd je huisarts als je mentale klachten ervaart.

Meer lezen:

Group 6 CopyCreated with Sketch.

Inschrijven nieuwsbrief

Laat jouw gegevens hier achter en wij doen de rest.
Maandelijks zal je op de hoogte gehouden worden.