Over loslaten en hoe je dit doet – 5 tips

Leestijd: 3 minuten

Weet je nog die ene keer dat je je zo druk maakte om iets? Je kon het niet loslaten. Je hoofd zat er vol van en wellicht heeft het gepieker zelfs slapeloze nachten veroorzaakt. Nu je even later later terugdenkt aan de situatie lijkt het hele gedoe een waste of time. Alles is achteraf gewoon goed gekomen en je hebt het gebeuren al achter je gelaten. Sterker nog: eraan terugdenken veroorzaakt misschien wat ongemak, maar je kunt je niet meer indenken dat je je daar ooit zo druk om hebt gemaakt. Je hebt het namelijk losgelaten.

Loslaten hoort bij het leven

De wet van polariteit (tegenstellingen) van het leven is overal in terug te vinden. Dit geldt niet anders voor het principe van aantrekken en loslaten. Net zoals eb en vloed zal het leven je ervaringen bieden waar je van mag leren. Wat enorm bijzonder eigenlijk, dat wij dit als mens mogen ervaren. We voelen angst verdriet, boosheid, trauma, pijn, eenzaamheid. We voelen blijheid, vreugde, vrijheid, plezier en natuurlijk liefde. Als we verstandig zijn, aanschouwen we ons dagelijks leven met al deze tegenovergestelde principes als een soort toneelstuk. We trekken het aan en we laten het los. Een show vol met ontroering, leermomenten, verbinding en nieuwe ervaringen. Het tegenovergestelde is vaak het geval. We hebben een duidelijke voorkeur voor bepaalde gevoelens en ervaringen en verzetten ons tegen de dingen die pijn doen.

Zie het leven als wit licht: het omvat alle mogelijke kleuren

Het ontkennen van de ‘donkere’ kant van het leven is als het ontkennen van het leven zelf. Je kunt niet van alles beleven en ervaren zonder het ooit weer los te laten. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen de ‘kleur’ wit en zwart. Wit absorbeert alle mogelijke kleuren, zelfs de kleuren waarvan we het bestaan niet weten. Een witte auto raakt daardoor niet of minder snel oververhit. Alles mag er doorheen komen. De kleur zwart doet precies het tegenovergestelde. Het kaatst alles af. Bloedheet wordt een zwarte auto die slechts enkele minuten in de zon staat geparkeerd. Om deze hitte te compenseren moet je blijven rijden met je ramen open. Als je mazzel hebt kun je gebruik maken van de luxe van een goedwerkende airconditioning, maar dit kost de nodige energie van je accu. Gebruik deze metafoor nu eens in je eigen leven, waarin je onvermijdelijk alle mogelijke situaties voor je kiezen kunt krijgen. Het ontkennen van de ene kant zorgt hoogstwaarschijnlijk voor blokkades op lichamelijk, emotioneel, mentaal en zelfs energetisch niveau (het platform Happy Soul Coach is o.a. gericht op schaduwwerk). Laat je alles toe, dan leef je veel meer in het hier en nu omdat je niet continue hoeft in te calculeren of je straks iets onprettigs gaat ervaren. Je leeft dan in flow.

Focus attention on the feeling inside you. Know that it is the painbody. Accept that it is there. Don’t think about it – don’t let the feeling turn into thinking. -Eckhart Tolle

Aantrekken en loslaten

Stel je hebt je droombaan gevonden. Wie had dat ooit gedacht? In het begin is dit helemaal wat je had gehoopt. Later kan het zo zijn dat je merkt dat je deze voormalige droomfunctie bent ontgroeid en toe bent aan iets dat beter bij je past. Aantrekken en loslaten. Hetzelfde geldt voor sociale relaties, woningen, spullen, patronen, overtuigingen, gevoelens, gedachten en energieën. De kans is groot dat je dit nu leest en beseft dat er veel dingen zijn waar jij je nog aan vasthoudt. Dat is ook echt niet erg en het is begrijpelijk. Loslaten vergt veel moed. We kunnen gaan strillen, zweten en huilen. Het voelt kwetsbaar. Zo wil je je toch niet voelen? Denk maar aan het principe van aantrekken en loslaten. Dit is precies hetzelfde bij emoties. Op het moment dat pijn gevoelt mag worden (aantrekken), kun je het pas loslaten. Het is een wetmatigheid die letterlijk overal terugkomt in je leven. Het een bestaat niet zonder het ander. Zo is het hier nou eenmaal op aarde. De eerste stap is dus altijd erkenning en acceptatie. Daarna komt het loslaten. Maar hoe doe je dat?

Tips om los te laten

Misschien denk je nu: ‘Kom maar met die magische tip, want ik wil nu eindelijk eens van dat gevoel af!’ Dit zie ik veel gebeuren tijdens mijn sessies met cliënten. Als je dit herkent, nodig ik je uit om eerst het vorige proces goed te doorlopen. Je kunt namelijk niet loslaten zolang je iets niet volledig durft te omarmen. Dan ben je het weer aan het wegduwen en dat gaat je op lange termijn niet verder helpen. Bedenk eens wat het je oplevert om niet langer angst te ervaren voor allerlei gevoelens en gedachten. Wanneer ze er gewoon mogen zijn krijgen ze minder vat op je innerlijke systeem. Dit brengt vrijheid met zich mee. Natuurlijk wil je loslaten, maar niet zonder acceptatie van de andere kant ervan.

Tip 1: Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Dan is het in kaart brengen van je gevoelens en gedachten door middel van schrijven een goede start. Dit artikel noemt 10 vragen die jij jezelf dagelijks kunt stellen voor meer zelfinzicht (hele krachtige vragen voor persoonlijke groei).

Tip 2: Je kunt een chakra scan laten doen door een healer/energiewerker. Dit is fijn als je zelf je vinger niet op het ‘probleem’ weet te leggen. Je chakra’s vertellen je namelijk  enorm veel over je lichamelijke en geestelijke gezondheid (dit artikel helpt je om chakra blokkade’s te herkennen).

Tip 3: Dient een onprettig gevoel zich aan? Laat het dan volledig toe en maak het zelfs groter. Onthoud dat jij in wezen niet je gevoelens en gedachten bent. Ze komen en gaan.

Tip 4: Laat het gevoel los door te gaan staan of zitten met beiden voeten stevig op de grond. Voel jezelf zwaar worden en beeld je in alsof het gevoel vanaf je kruin tot ver onder je voeten je lichaam verlaat. De natuur vangt je energie op en verwerkt deze.

Tip 5: Het thema dat je heelt bestaat uit meerdere lagen. Als een thema is ontstaan in je kindertijd, zul je meerdere keren de bovenstaande tips moeten uitvoeren. Je pelt als het ware de laagjes af. Je opent het gordijn en je laat zo steeds meer licht binnen. Het licht vanuit je hart.

Share This