Leestijd: 3 minuten

Een prachtige eigenschap van jou als lichtwerker is je spark. Jouw kern is van nature al licht, puur, vrij en vol met vreugde en vertrouwen. Vanuit opvoeding, aangeleerde normen en waarden en de maatschappelijke maatstaf worden je buitenste lagen gecreëerd die niet altijd resoneren met wie jij diep van binnen bent. We leren bijvoorbeeld om ons druk te maken om het volwassen leven en alle verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken. Je zaken op orde hebben, je op een bepaalde manier gedragen en om je aan bepaalde (sociale) regels te houden.

Deze ‘serieusheid’ van het leven kan je onnodige kopzorgen geven. Het veroorzaakt verharding, negeren van emoties, een tunnelvisie, lichamelijke blokkades, een te hoge ademhaling, piekeren, angst, etc. Kortom: je leeft vanuit je mind. Vanuit angst en controle. Je leeft dan niet in lijn met jezelf, want diep van binnen weet jij -ondanks alles- hoe mooi het leven is. En dat diep in jou alles goed is.

Het goede nieuws is dat deze momenten ons leren wie we in ieder geval niet zijn. Van daaruit komen we makkelijker terug bij onszelf. Wat kun jij doen om weer met jouw werkelijke zelf te viben?

Bedenk dat het tot nu toe altijd goed is gekomen. Dat je alle obstakels die het leven je heeft gegeven, hebt mogen ervaren. Dat jij en de mensen om je heen er doorheen zijn gekomen en dat je er belangrijke lessen van hebt geleerd. Wees hier dankbaar voor.

Schud de lading van je af. Lach, dans, zing, wees creatief. Zie het leven als een experiment met eindeloos veel mogelijkheden. Doe vooral wat jou blij maakt en waar je happy feels van krijgt. Dan doe je zowel een deugd aan jezelf  als aan de wereld. Wees nieuwsgierig naar wat er komen gaat en blijf tegelijkertijd in het ‘nu’ leven. De plek waarvan je weet dat het allemaal al goed is.

Zorg voor voldoende ontspanning en maak plezier.

1. Te veel opgaan in emoties & gedachten

Als je bent geboren met een verhoogde gevoeligheid bestaat er een grote kans dat jij je snel laat meeslepen door gevoelens en gedachten. Dat is niet zo gek, aangezien deze extra op de voorgrond aanwezig zijn. Gevoelens worden immers intenser ervaren als je hoogsensitief bent. Leef daarom bewust.

Een verhoogd bewustzijn ontwikkelen is nodig om gevoelens en gedachtestromen te kunnen te herkennen en vervolgens te erkennen. Wanneer je leeft op de automatische piloot zullen deze twee factoren sneller de overhand krijgen zonder dat je het door hebt. Wat je dan wel doorhebt zijn de gevolgen, bijvoorbeeld paniekaanvallen, angsten, somberheid en stress.

Hoe kun je deze valkuil voorkomen?

Meditatie zal je niet onbekend in de oren klinken. De eerste stap is dan ook het doen van regelmatige meditatieoefeningen. In het begin zal dit niet altijd even gemakkelijk gaan en zul je nog genoeg momenten ervaren dat je wordt opgeslokt door de waan van de dag. Breid deze meditatieoefeningen uit naar mindfulness in je dagelijks leven. Het zijn dan niet langer meer ‘momenten’ van bewustzijn die je inplant. Je wordt er ook gedurende de dag steeds beter in om na te gaan hoe je je voelt en waar je gedachten heen gaan.

Besef altijd dat jij niet je emoties en gedachten bent. Het is iets wat je kunt observeren. Ze vertellen je niet de waarheid. Op het moment dat je bewust leeft en je erin slaagt om het dagelijks leven vanuit je kern te ervaren, zul je veel meer stabiliteit, rust en ontspanning ervaren in je leven.

2. Over je grenzen heengaan

Als je bezig bent met ‘bewuster’ leven zul je je wellicht ook de tijd herinneren dat dit nog niet het geval was.

Misschien heb je je lange tijd aangepast aan de norm. Je probeerde te doen ‘zoals het hoort’ uit angst dat je gevoel van ‘anders zijn’ zou kloppen. Je leefde wellicht niet in lijn met wie je echt bent en dat kan ervoor zorgen dat je vervreemd bent geraakt van je lichaam en geest. Je hebt actief geobserveerd waar de grenzen van anderen lagen en wat over het algemeen ‘geaccepteerd’ werd. Wanneer zeiden mensen ‘ja’ of ‘nee’ op een bepaalde vraag? Wanneer vertoonden mensen bepaald gedrag in een bepaalde situatie?

De overgang naar de moed om jezelf te durven zijn vraagt ook van je dat je je eigen grenzen gaat ervaren. Dat je ernaar durft te luisteren. Ook al zijn jouw grenzen van wat wel of niet oké is totaal anders dan de geaccepteerde norm. In het begin kan dit een uitdaging zijn. Want waar ligt je grens eigenlijk? Betekenen die knikkende knieën dat ik de uitnodiging voor de filmavond moet afzeggen? Of is dit slechts een aangeleerde angst die eigenlijk niet van mij is?

Het kan vooral in deze overgangsperiode als spannend worden ervaren om jezelf en jouw bijbehorende grenzen te gaan herdefiniëren. Wellicht heb je keuzes gemaakt vanuit je oude patronen die helemaal niet meer lijken te kloppen met waar je nu staat. Dit kan confronterend zijn omdat dit betekent dat je keuzes moet gaan maken. Misschien staan er grote life-events op het spel, zoals: een relatie beëindigen of juist aangaan, verhuizen of een carrière switch.

Je grenzen verkennen betekent jezelf beter leren kennen. Wees niet ongerust als je het even niet zeker weet. Of dat je de fout ingaat en daarna zeker weet dat je dat nooit meer gaat gebeuren. En soms is het nu eenmaal een grijs gebied. Explore for yourself!