Zorgen voor je ziel klinkt misschien als een vaag begrip. Je weet wat ‘voor je lichaam zorgen’ betekent  zoals gezond eten, bewegen en genoeg slapen. Je weet wat ‘voor je geestelijke gezondheid zorgen’ betekent  grenzen aangeven, keuzes maken waar je blij van wordt, stress voorkomen en therapie volgen bijvoorbeeld. Maar wat is dan voor je ziel zorgen? En hoe doe je dat?

Je ziel gaat voorbij het stoffelijke en ook voorbij het voelen en denken. Voelen is zeker een brug om vanuit je lichaam richting je ziel te bewegen, maar dat maakt het nog steeds niet tastbaar. We kunnen er niet over nadenken, we kunnen het niet voelen en we kunnen het niet zien. Ons brein doet misschien alsof het de kennis heeft om het begrip ‘ziel’ te begrijpen, maar zowel het mentale als je zingtuigen kunnen er nou eenmaal weinig mee. Je ziel is dat stukje ‘bewustzijn’ waar Eckhart Tolle over vertelt. Probeer er niet over na te denken – probeer het eens te ‘Zijn’.

Praktische tips om te zorgen voor je ziel

Het is een geruststellende gedachte dat op zielsniveau alles al compleet is. Ook al voelt dit emotioneel gezien misschien even niet zo en wilt je brein hier niets vanaf weten. En dat is logisch: want het brein zoekt naar problemen om op te kunnen lossen. Wat is zijn nut nog als jij je volledig overgeeft aan het huidige moment en accepteert dat wat IS?

Onze hersenen hebben als functie om ons te helpen overleven en dat kan inderdaad ontzettend helpend zijn. Alleen is het zo, dat we ons brein in de Westerse maatschappij misschien iets te veel zijn gaan overwaarderen – op meerdere vlakken van ons leven. We zijn onszelf met onze gedachten en gevoelens gaan identificeren, tot op een punt dat we onszelf erin verliezen. Het is tijd om weer te gaan zorgen voor je ziel.

Beoefen overgave en acceptatie

Je zorgt voor je ziel door de bovenstaande waarheid te omarmen en te stoppen met het streven naar iets wat er al. Stoppen met het achterna hollen van je gedachten. Overgave en acceptatie zijn de toverwoorden om jezelf dieper te verankeren in het nu en zo je lichaam, geest en ziel tot rust te laten komen. Je zult merken dat hoe vaker je dit beoefent in je dagelijks leven, hoe vaker je momenten van Zijn zult ervaren.

Het opruimen van oud zeer

Soms moet eerst het één en ander uit het verleden worden opgeruimd. Oude trauma’s en wonden van vroeger kunnen ons belemmeren om ons oké te voelen in het huidige moment. We kunnen er zelf angst voor ervaren. Dat merk je als je elke stilte probeert op te vullen met nieuwe prikkels. Vanuit een holistische visie kan er zich een tijdelijke mist hebben gevormd op verschillende bestaanslagen;

Therapie kan zorgen voor de nodige erkenning, acceptatie, verwerking, loslaten en ontlading die nodig zijn om weer dicht bij je gevoel te komen. Zoals eerder beschreven, staat voelen nog altijd dichterbij onze ziel dan het denken.

Gedurende je leven vordert zul je nog vaker van alles denken en voelen. We hebben geleerd dat dit vervelend is, omdat we hierdoor niet honderd procent volgens de norm kunnen presteren. Dit is een overtuiging van de oude tijd waar we ons momenteel als mensheid van los worstelen. Observeer dit zonder je erin mee te laten trekken. Je zult dan tot een dieper besef komen dat alles van voorbijgaande aard is en dat lucht op.

Gevoelens en gedachten mogen er zijn en hoeven niet altijd ‘gefixt’ te worden. Deze ‘fix-verslaving’ kan namelijk eeuwig doorgaan. Observatie zorgt ervoor dat je tijdelijke emoties en hersenspinsels niet langer meer voedt. Ze zullen sneller verdwijnen en je bewustzijn minder snel overnemen. Vertrouw, ontspan en beoefen de eerste tip. 

Zorgen voor je ziel is zorgen voor balans

Zoals Eckhart Tolle prachtig omschrijft in deze video, draait het om een gezonde balans tussen ‘Zijn’ en ‘doen’. Hij neemt hiervoor het christelijke kruis als een voorbeeld. Deze heeft een verticale lijn (zijnsniveau) en een horizontale lijn (tijd en actie). De verticale lijn representeert onze verbinding met zowel de aarde als met het Hogere (God/Universum). Het staat voor enkel en alleen bestaan en Zijn, net zoals een boom, volledig in het Nu. De horizontale lijn is het nemen van actie en het omgaan met tijdsbesef. 

Je kunt het ook wel vergelijken met Yin en Yang of het mannelijke en het vrouwelijke. Dit is niet bedoelt om een dualiteit te creëren, maar juist om je besef te vergroten dat beide kanten samen één zijn. Als je opmerkt dat je uit balans bent geraakt doordat je je te veel op de horizontale lijn bevindt, is het hoog tijd om jezelf toestemming te geven om veel meer stil te mogen staan.

Stil staan is niet hetzelfde als bingewatching op Netflix of liggen bakken in de zon op een tropisch oord. Dat is dan ook de reden waarom het voor veel mensen zo’n grote uitdaging is. Een voorbeeld van ‘Zijn’ kan zijn het drinken van een kop thee op de bank, zonder iets te doen. Dit is waar het bij de meeste van ons begint te kriebelen. Ons hoofd slaat op hol en we willen het liefst gauw weer verder waar we mee bezig waren. Dus zelfs als je stil zit kan jij je nog op de horizontale lijn bevinden. Het huidige moment vliegt dan aan je voorbij omdat je jezelf niet toelaat volledig aanwezig te zijn.

Deze ontwenningsreactie heeft meerdere redenen, waaronder de hoge hoeveelheid stresshormonen die zich mogelijk heeft opgestapeld in je lichaam van al het onbewuste doen en haasten. Geef jezelf daarom tijd en geduld om de kracht van het nu te beoefenen, terwijl je merkt dat je weer steeds meer in balans komt. Being while doing.