5 oefeningen om jezelf te aarden

Leestijd: 2 minuten

Hoe leer je om jezelf te aarden? Aarden is het is het jezelf verbinden met de aarde en de grond onder je voeten. Onze huidige levensstijl vraagt veel van ons. We spenderen daardoor veel tijd in ons hoofd. Onze aandacht is dan niet langer in het hier en nu. In dit artikel lees je vijf praktische oefeningen om te leren aarden.

Wat is aarden en waarom is het zo belangrijk?

We leven op aarde en daarom is het belangrijk om hiermee in verbinding te zijn. Een ander woord hiervoor is gronden. In deze hectische wereld die steeds meer online plaats vindt, ervaren we het vaak als een grote uitdaging om in contact te blijven met de aarde. Vooral voor gevoelige en hoogsensitieve mensen kan dit een uitdaging zijn. Wanneer je niet goed geaard bent, is het vaak zo dat je gedachten en angsten alle kanten op vliegen om maar niet op aarde en in het hier-en-nu te hoeven zijn.

Naarmate de jaren vorderen kan het zelfs onwennig aanvoelen om even niks te hoeven en helemaal in dit moment te zijn. Voor mensen met een achtergrond van trauma’s en onveiligheid kan de focus in het huidige moment leggen zelfs gevaarlijk voelen. Juist in onrustige tijden is het daarom belangrijk om jezelf goed te aarden. Dit maakt ook dat je heftige gebeurtenissen om je heen beter aan kunt en de verbinding tussen je lichaam en geest herstelt. Het goede nieuws is: jezelf aarden kun je oefenen!

Oefeningen die kunnen helpen om te aarden

  1. Een vrij gemakkelijke manier om te aarden is om je gedurende de dag bewust te worden van je voeten. Let er op dat je beide voeten stevig op de grond zet (hier komt inderdaad het spreekwoord vandaan). Vaak zijn we geneigd – ook omdat dit ons is aangeleerd – om te gaan zitten met een been gekruist over het andere been. Zo raak je zelfs zittend sneller ‘uit balans‘. Voel de grond onder je voeten. Het kan ook helpen om je tenen wat te bewegen. Dit werkt nog beter wanneer je regelmatig zonder schoenen rondloopt, bijvoorbeeld binnen of op het strand.
  2. Een andere manier is om vaker in de natuur te wandelen en je bewust te zijn van de stappen die je zet. Het werkt soortgelijk wanneer je naar een filmpje van de natuur kijkt of een documentaire die zich in de natuur afspeelt. De natuur herinnert ons er aan dat alles er mag zijn en de natuur is, zonder controle uit te oefenen zoals wij mensen vaak doen.
  3. Tuinieren of in het zand/grond wroeten met je handen werkt ook goed om te aarden.
  4. Voeding kan het ‘aardegevoel’ ook bevorderen; het liefst groenten die in de grond groeien zoals aardappels, bieten, prei, wortels maar ook pure chocolade helpt bij aarding.
  5. Een andere manier is mediteren. Zit dan het liefst in kleermakerszit of lotushouding op de grond, zodat je op deze manier verbonden blijft met de aarde. Ademhalingsoefeningen en een bodyscan zijn ook een mooie en effectieve manier om van je hoofd in je lichaam te landen.

Veel plezier met oefenen! Ik hoop dat je mag ervaren dat je jezelf door middel van aarden met momenten iets beter en sterker kunt voelen. When the roots are deep, there’s no need to fear the wind.

Meer lezen van Imke? Bekijk dan eens dit artikel op haar website over ‘het hier en nu‘.

Share This